V piatej správe o digitálnych správach sa uvádza, že kombinované účinky vzostupu sociálnych platforiem, zrýchleného prechodu na mobilné zariadenia a rastúceho odmietnutia online reklamy zo strany spotrebiteľov podkopali mnohé obchodné modely, ktoré podporujú kvalitné správy. Správa ukazuje, ako sa platformy tretích strán, ako je napríklad Facebook, stali destináciami pre ľudí, ktorí hľadajú novinky v minulom roku, pričom dôležitú úlohu zohrávajú aj iniciatívy ako Instant Articles a distribuované natívne video.

sociální média
 
Riaditeľ výskumu Reuters, Rasmus Kleis Nielsen, hovorí: „Ako ľudia čoraz častejšie pristupujú k novinám prostredníctvom platforiem tretích strán, bude pre väčšinu vydavateľov ťažšie a ťažšie vystúpiť z davu, pripojiť sa priamo k užívateľom a zarábať peniaze. Tento vývoj zanechá niektorých víťazov a mnohých porazených.
 
Správa, založená na prieskume prieskumu uskutočnenom v 26 krajinách, tiež ukazuje rozsah blokovania reklamy na celom svete, zatiaľ čo pokrok smerom k tomu, aby spotrebitelia platili za online správy, zostáva pomalý. Spolu s poklesom v tlačenom obehu a reklame v mnohých krajinách správa dokumentuje, ako tieto trendy vedú k strate pracovných miest, ku konsolidácii a smerom k operáciám založeným len na internete. Napriek tomu správa zdôrazňuje pretrvávajúci význam mnohých „kotviacich“ značiek so silnými novinárskymi výsledkami, ktoré užívatelia oceňujú ako kritický zdroj dôveryhodných správ.

facebook
 
Polovica (51%) všetkých online používateľov v 26 krajinách uvádza, že používajú sociálne médiá ako zdroj správ každý týždeň. Asi jeden z desiatich (12%) teraz hovorí, že je to ich hlavný zdroj. Správa poukazuje na čoraz významnejšiu úlohu, ktorú zohráva Facebook v distribúcii on-line spravodajstva, pričom 44% využíva sieť na vyhľadávanie, čítanie, sledovanie, zdieľanie alebo komentovanie správ každý týždeň – viac ako dvojnásobok toho, čo má najbližší konkurent. You Tube (19%) tiež hrá úlohu v niektorých krajinách, zatiaľ čo Twitter (10%), napriek svojim obchodným problémom, zostáva dôležitý pre tých, ktorí sú silne držaní krok s novinkami. Sociálne médiá sú podstatne dôležitejšie pre ženy (ktoré sú tiež menej pravdepodobné, že pôjdu priamo na webovú stránku alebo aplikáciu) a pre mladých. Viac ako štvrtina 18-24 ročných hovorí, že sociálne médiá (28%) sú ich hlavným zdrojom správ – viac ako televízia (24%) prvýkrát.