Počas návštevy čínskeho prezidenta Xi Ťinpinga v Ríme bolo podpísaných 29 obchodov vo výške 2,5 mld. EUR (2,8 mld. USD). Projekt je vnímaný ako nová Hodvábna cesta, ktorá, rovnako ako starodávna obchodná cesta, má za cieľ prepojiť Čínu s Európou.
 
Talianski spojenci Európskej únie a Spojené štáty vyjadrili znepokojenie nad rastúcim vplyvom Číny.
 
nádraží

Nová hodvábna cesta má iný názov – Iniciatívu pre Pásy a cesty (BRI) – a zahŕňa vlnu čínskeho financovania veľkých projektov v oblasti infraštruktúry na celom svete v snahe urýchliť čínsky tovar na trhy v širšom meradle. Kritici to vnímajú aj ako odvážnu ponuku pre geopolitický a strategický vplyv.
 
Financuje už vlaky, cesty a prístavy, pričom čínske stavebné firmy poskytovali lukratívne zmluvy na prepojenie prístavov a miest – financované pôžičkami od čínskych bánk.
 
Objem dlhov, ktoré dlhujú africké a juhoázijské národy voči Číne, vyvolal obavy na Západe a medzi občanmi – ale boli vybudované cesty a železnice, ktoré by inak neexistovali:
 

  • V Ugande postavili čínske milióny 50 km cesty na medzinárodné letisko
  • V Tanzánii sa malé pobrežné mesto môže stať najväčším prístavom kontinentu
  • Aj v Európe sa čínskym firmám podarilo v roku 2016 po rokoch hospodárskej krízy v Grécku kúpiť 51% prístavného orgánu v prístave Pireus neďaleko Atén.

Aké projekty boli podpísané v Ríme?
V mene Talianska podpredseda vlády Luigi Di Maio, vedúci populistického Hviezdneho hnutia, podpísal zastrešujúcu dohodu (memorandum o úmysle), čím sa Taliansko formálne stalo súčasťou Hospodárskej hodvábnej cesty a iniciatívy pre námornú hodvábnu cestu pre 21. storočie. ,
 
Ministri potom podpísali dohody o energetike, financiách a poľnohospodárskej produkcii, po ktorých nasledovali hlavy veľkých talianskych plynárenských a energetických spoločností a inžinierskych firiem – ktoré budú ponúknuté vstupom na čínsky trh.
 
Čínskej spoločnosti pre komunikácie a stavebníctvo bude umožnený prístup do prístavu v Terste, aby sa umožnilo spojenie do strednej a východnej Európy. Číňania budú tiež zapojení do rozvoja prístavu Janov.

železnice
 
Taliansko je prvým členom skupiny rozvinutých svetových ekonomík skupiny G7, aby peniaze, ktoré ponúka Čína. Je to jedna z desiatich najväčších svetových ekonomík na svete – Rím sa však nachádza v kurióznej situácii.
 
Zrútenie mosta v Janove v auguste zabilo desiatky ľudí a po desiatich rokoch sa stalo hlavnou politickou otázkou talianskej rozpadajúcej sa infraštruktúry.
 
Talianske hospodárstvo nie je ani zďaleka na vzostupe.
 
Koncom roka 2018 sa krajina dostala do recesie a jej úroveň štátneho dlhu patrí medzi najvyššie v eurozóne. Populárna vláda Talianska prišla k moci v júni 2018 s vysokými výdavkovými plánmi, ale musela ich po zastavení s EÚ uzavrieť.
 
"Taliansko a Čína by mali rozvíjať efektívnejšie väzby a budovať lepšie vzťahy," povedal pán Conte na slávnostnom podpise.
 
V jeho vláde však existuje nesúhlas. Podpredseda vlády Matteo Salvini, ktorý vedie pravicovú ligu, bol nápadne neprítomný vo všetkých oficiálnych obradoch.